چرا به جنگل می رویم؟

چهارشنبه 20 شهريور 1398
15:52
مجله دلتا

جنگلي كه جنگل نيست! يك تيتر جنجال برانگيز و جالب! به شما توصيه مي‌كنيم كه كوله‎پشتي خود را محكم ببنديد و براي سفري مهيج آماده شويد.
جنگل-درماني

تا به حال نام حمام جنگلي به گوش‎تان خورده است؟ مگر مي‎شود در جنگل دوش گرفت؟

هميشه آخر تابستان را بايد در دل طبيعت و جنگل سپري كرد. اين كار علاوه بر پر كردن اوقات بي‎كاري و تفريح خواص بسياري براي سلامت بدن ما دارد؛ با مجله پيام دلتا براي يك جنگل‎گردي علمي و جانانه آماده باشيد.

طبيعت-گردي

چرا به جنگل مي‎رويم؟

تا به حال چيزي درباره جنگل‎‏درماني و خواص طبيعت‎گردي شنيده‎ايد؟ در ادامه اين مطلب با ما همراه باشيد.

حمام جنگل بگيريد

حمام جنگل يك ايده ژاپني است كه سلامت را به تن و روح خسته انسان مدرن باز مي‎گرداند. جادوي حمام جنگل به خاطر توليد مواد آللوكميك موسوم به فيتونسيد است. اين مواد به دفع حشرات مزاحم و كاهش رشد قارچ‎ها و باكتري‎ها كمك مي‎كنند.

هنگامي كه انسان در معرض فتونسيد قرار مي‎گيرد، اين مواد سطح فشار خون را كاهش مي‎دهند و استرس و اضطراب فرد را كم مي‏‎كنند؛ همچنين اين مواد با افزايش سطح ايمني بدن با سرطان مبارزه مي‎كنند؛ سير، پياز، كاج، بوته چاي و چوب بلوط از جمله اين گياهان مفيد هستند.

جنگل-درماني

حتما در جنگل قدم بزنيد

پياده‎روي در جنگل در كنار لذت بردن از چشم‎اندازهاي طبيعي، شما را تا ميزان بالايي در معرض مواد مغذي و مفيد جنگلي قرار مي‎دهد و به بهبود سلامت بدن شما كمك مي‎كند.

اين يك روش طبيعي براي كاهش استرس است كه سال‎هاي طولاني در ميان مردم ژاپن مرسوم بوده است و حالا در بسياري از كشورهاي دنيا به روشي قابل قبول براي كاهش اضطراب و بازيابي سلامت تبديل شده است.

نتايج اين مطالعه نشان داد كه جنگل‎‏درماني به سبك ژاپني كه شامل نشستن، خوابيدن يا پياده‌روي در جنگل است، مي‌تواند تاثير مثبتي بر كاهش بيماري‌هاي ناشي از استرس در بشر داشته باشد.

در روش درماني حمام جنگل كه از سال ۱۹۸۲ در بين ژاپني‎ها مرسوم شده است، انسان با طبيعت ارتباط برقرار مي‎كند و با حضور در طبيعت از مواهب آن از قبيل كاهش اضطراب، كاهش فشار خون و تقويت سيستم ايمني بهره مي‎برد.

پژوهشگران ژاپني به اين نتيجه رسيده‌اند كه نيم‌ساعت پياده‌روي در جنگل باعث كاهش فشار خون و آرامش روح و روان مي‌شود.

آلماني‎ها هم به جنگل مي‎روند

در آلمان نخستين جنگل “درمان‌بخش” آغاز به كار كرد؛ اقامت در اين محيط پر‎درخت سلول‌هاي ضد سرطان را فعال مي‌كند.

اينكه جنگل و فضاي سبز بر سلامت جسم و روان انسان موثر است، تازگي ندارد. از ديرباز، انسان‌ها براي آرامش دروني به فضاي سبز پناه مي‌برده‌اند و هنوز هم با وجود نابودي بخش زيادي از جنگل‌ها در سراسر جهان، علاقه انسان‌ها به طبيعت سرسبز كاهش نيافته است.

آنچه كه تازگي دارد، به ‌رسميت ‌شناختن “جنگل‌درماني” در آلمان است. در جزيره “اوزه‌دم” نخستين جنگل درمان‌بخش به طور رسمي كار خود را آغاز كرده است.

هم‌زمان با آن، پژوهشگران ژاپني در تحقيقات گوناگون به نتيجه‌هاي اميدبخشي در رابطه با تاثير جنگل بر سلامت جسم و روان انسان‌ها رسيده‌اند.

طبيعت-گردي

جنگل درمان‏‎كننده بيماري‎ها است

  • دانشمندان دانشگاه توكيو كشف كرده‌اند كه نيم ساعت پياده‌روي روزانه در جنگل باعث جذب اكسيژن بيشتر، درمان سردرد، بهبود گردش خون، كاهش فشار خون و استرس مي‌شود.
  • علاوه بر اين، رنگ سبز درختان باعث آرامش روحي انسان مي‌شود؛ به همين دليل كارشناسان مي‌گويند كه پياده‌روي در جنگل و اقامت در اماكن پر‏درخت از هر نظر براي انسان مفيد است.
  • بسياري از گياهان و درختان جنگل مواد بو‎داري ترشح مي‌كنند، از جمله “ترپن” كه باعث تقويت سيستم ايمني بدن مي‌شود.
  • پژوهشگران ژاپني به اين نتيجه رسيده‌اند كه سپري كردن لحظاتي هرچند كوتاه در جنگل، سلول‌هاي كشنده طبيعي را فعال مي‌كند. اين سلول‌ها به غده‌هاي سرطاني حمله كرده و آن‌ها را از بين مي‌برند.
  • از ديگر پيامد‌هاي اقامت و پياده‌روي در مناطق پر درخت مي‌توان به جلوگيري از اختلالات عصبي، بي‌خوابي، اضطراب، تنش و كم‌اشتهايي اشاره كرد.
  • طبق نظر محققان، در معرض طبيعت بودن و جنگل‏‎گردي از خطر ابتلا به ديابت نوع دو، بيماري‌هاي قلبي – عروقي، مرگ زودرس و نيز تولد پيش هنگام مي‌كاهد و منجر به افزايش طول دوره خواب مي‌شود.

جالب توجه است كه در اين مطالعه مشخص شد كه پس از طبيعت‏‎گردي سطوح هورمون استرس (كورتيزول) نيز در بزاق كاهش مي‌يابد؛ لذا نتايج بررسي مذكور نشان مي‌دهد، شيوع استرس و به ويژه نوع شغلي آن در جهان مي‌تواند با صرف زمان بيشتر در فضاهاي سبز به ميزان قابل توجهي كاهش يابد.

بنابراين، ايده طبيعت‎گردي و رفتن به پارك و جنگل را در اين روزهاي آخر تابستان به هيچ وجه از دست ندهيد!


برچسب ها: مجله دلتا ,
[ بازدید : 168 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مجله دلتا است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]