بیماری مدرن ؛ کارمند ها بخوانند

يکشنبه 24 شهريور 1398
15:17
مجله دلتا

كمي عقب‎‎ تر برويد! بله با خود شما هستيم كه داريد اين مقاله را مي‎‎ خوانيد البته در فاصله‎ ي نزديك به صفحه‎‎ ي مانيتور!
بيماري-چشم

تكنولوژي يا سلامتي؟

درست است كه ما در عصر اطلاعات، ارتباطات و تكنولوژي به سر مي‎بريم اما همه‎ي اين ها به چه قيمتي؟ اگر شما هم مثل اكثر كارمندان مجله‎ دلتا به طور مداوم پشت ميز كامپيوتر مي‌نشينيد و كار مي‎كنيد؛ مراقب اين بيماري مدرن و خطرناك چشمي باشيد.

بهتر است اينطور بگوييم كه درباره سندرم بينايي كامپيوتر چه مي‎ دانيد؟ با مجله پيام دلتا همراه باشيد.

كامپيوتر و آسيب چشم

بيماري مدرن چشم

سندرم بينايي كامپيوتر يا CVS يك مشكل شايع براي كساني است كه تمام روز را صرف كار بر روي كامپيوتر مي ‎كنند.

CVS طيف گسترده‎اي از مشكلات چشم از جمله فشار چشم، تاري ديد به علت خيره شدن و تمركز بر صفحه كامپيوتر را شامل مي‎شود؛ در حالي كه اين بيماري بسيار جدي است و ممكن است با بيماري‎ هاي ديگر متفاوت باشد.

كارمند ها و بزرگسالان تنها كساني نيستند كه مبتلا به CVS هستند. امروزه، بسياري از كودكان ساعت ها به كامپيوتر خيره مي ‎شوند.

در حقيقت، بيماري CVS، در اثر تمركز عضلات چشم به وجود مي ‎آيد. علائم CVS شامل تاري ديد، دو بيني، خشكي چشم، درد چشم، اشكال در تمركز و سردرد است.

در همين لحظه كه شما اين مقاله را مي‌ خوانيد، قطعا جمعيت قابل توجهي از انسان ها در سراسر دنيا به مانيتور كامپيوتر هاي خود خيره شده‏‌اند و اغلب ساعت‌ هاي عمر خود را در اين وضعيت مي‌ گذرانند.

بيشتر اين افراد اگر اقدامات پيشگيرانه ضروري را انجام ندهند، به تدريج در معرض خطر ابتلا به سندرم بينايي ناشي از كامپيوتر قرار خواهند گرفت اما شما تا چه حد با اين سندرم آشنايي داريد؟

همه چيز درباره سندرم بينايي كامپيوتر

به گفته متخصصان چشم‎پزشكي دانشگاه آلاباما، استفاده طولاني‎ مدت از كامپيوتر و ساعت هاي زياد خيره شدن به مانيتور، صدمات جبران‏‎ناپذيري به چشم وارد مي‌ سازد كه سردرد ها و استرس‌ ها و فشار هاي وارد‎شده به سيستم بينايي از آن جمله هستند.

متخصصان اين مشكلات را سندرم بينايي ناشي از كامپيوتر ناميده‎‌ اند و به گفته آنها از هر 10 كاربر دائمي كامپيوتر، هشت نفر به اين سندرم مبتلا مي‌ شوند. اگر روزانه بيش از دو ساعت مداوم به مانيتور نگاه كنيد، بيشتر با خطر ابتلا به اين سندرم مواجه خواهيد بود.

بيماري-چشم

علائم سندرم بينايي كامپيوتر

  • مهم ترين و شايع‎ ترين علائم اين سندرم شامل درد گردن و شانه، سردرد ها و كاهش تمركز ديد است.
  • از ديگر علائم اين سندرم مي‌توان به خستگي، سوزش و خارش چشم، خشك شدن يا ترشح بيش از حد مايعات چشم، دوبيني، نياز به استفاده از عينك و حساسيت به نور اشاره كرد.

اما آيا راهي وجود دارد كه به دليل ضرورت استفاده از كامپيوتر در زندگي مدرن امروزي هم بتوانيم از اين وسيله استفاده كنيم و هم از آسيب زياد به چشم‌ ها و احتمال بروز اين سندرم تا حد زيادي بكاهيم؟

بيماري-چشم

راهكار هاي درماني سندرم بينايي كامپيوتر

  • مانيتور را در وضعيتي قرار دهيد كه فاصله مناسبي با چشمان شما داشته باشد و اگر ديد مناسبي نداريد، از عينك استفاده كنيد.
  • از خيره شدن به صحنه مانيتور حتي‎ المقدور پرهيز كنيد.
  • دقيقا رو به‌ روي كامپيوتر بنشينيد.
  • صفحه‎ ي مانيتور را پشت به ديوار نگذاريد بلكه سيستم را طوري جاسازي كنيد كه پشت شما به ديوار باشد و بتوانيد فضاي اتاق را در پشت مانيتور ببينيد.
  • حدود 30 تا 50 سانتي‎متر از مانيتور فاصله داشته باشيد.
  • خط ديد شما بايد مسطح يا بالاتر از مانيتور باشد.
  • مچ‌ دست‎ تان را هنگام تايپ كردن، خم نكنيد و زانو هاي خود را هنگام نشستن پشت كامپيوتر در زاويه 90 درجه قرار دهيد.
  • هر از گاهي با نگاه كردن به يك شيء در دور دست به عضلات چشمان خود استراحت بدهيد. پزشكان توصيه مي‌كنند در ازاي هر يك ساعت كار با كامپيوتر، دو تا سه دقيقه اين كار را انجام دهيد تا از فشار وارد‎شده به عضلات چشم كاسته شود.
  • نور مانيتور را در حد استاندارد تنظيم كنيد.
  • صفحه‎ ي مانيتور را طوري قرار دهيد كه نور لامپ يا چراغ روي آن نيفتد؛ چون بازتاب آن از مانيتور به سمت چشم خطرناك است.
  • يك راهكار ساده اما بسيار موثر ديگر پلك زدن است. با پلك زدن مكرر از خشكي چشم جلوگيري كنيد. افرادي كه زياد پلك نمي‌ زنند، دچار خشكي، سوزش و قرمزي چشم مي‌ شوند.
  • همچنين توصيه مي‌ شود تمام كارمندان و افرادي كه مجبور هستند روزانه بيش از دو ساعت مقابل كامپيوتر بنشينند، از عينك ‌هاي محافظ استفاده كنند.

بنابراين، با در نظر گرفتن اين توصيه ها بهتر است كه همواره مراقب سلامت چشم هاي خودتان باشيد.


[ بازدید : 168 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مجله دلتا است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]