11 نوشیدنی گیاهی جایگزین قهوه

يکشنبه 24 شهريور 1398
15:18
مجله دلتا

انواع چاي ‎هاي گياهي و نوشيدني‎ هاي سرد و گرم كافئين‎ دار مي ‎‏توانند به عنوان يك انرژي ‎زاي قوي مثل قهوه و حتي قوي‎ تر از آن عمل كنند. در ادامه به برخي از اين نوشيدني ‎هاي خوشمزه اشاره مي ‎كنيم.
نوشيدني-جايگزين-قهوه

به جاي قهوه صبحگاهي چي بخوريم؟ اين نوشيدني‎ هاي انرژي ‎زا را جايگزين كنيد!

جدا از اين كه برخي افراد به نوشيدن قهوه علاقه دارند، برخي ديگر آن را فقط براي سرحال شدن و ذخيره انرژي مي‌ نوشند تا بتوانند با انرژي بيشتري به كار هاي خود بپردازند.

به گزارش مجله پيام دلتا، قهوه با تمام خواص فوق‌ العاده‌ اي كه براي سلامت بدن دارد، ممكن است در برخي افراد باعث تپش قلب، ضربان نامنظم قلب، اضطراب، لرزش و برخي مشكلات ناخواسته‌ ي ديگر شود.

گاهي اوقات هم هيچ مشكلي در ميان نيست؛ فقط قهوه موجود نيست؛ پس خوب است نوشيدني‌ ها يا خوراكي‌ هاي ديگري را كه كمك مي‌ كنند تا بيدار و سرحال شويد و باعث افزايش انرژي‌ تان مي‌ شوند، بشناسيد تا در صورت لزوم آن‌ ها را جايگزين قهوه كنيد.

قهوه

به جاي قهوه چي بخوريم؟

انواع چاي ‎هاي گياهي و نوشيدني‎ هاي سرد و گرم كافئين ‎دار مي‎‏توانند به عنوان يك انرژي ‎زاي قوي مثل قهوه و حتي قوي‎ تر از آن عمل كنند. در ادامه به برخي از اين نوشيدني‎ هاي خوشمزه اشاره مي‎ كنيم.

چاي گياهي بخوريد

يك انرژي ‎زاي طبيعي و مفيد به نام چاي! انواع چاي‎ گياهي مي‎ توانند به عنوان يك جايگزين قوي كافئين ‎دار عمل كنند:

چاي ماچا

ماچا (Matcha) پودري سبزرنگ است كه از آسياب كردن برگ‌ هاي جوان چاي به دست مي‌ آيد و مي‌ تواند به عنوان يك جايگزين عالي براي قهوه استفاده شود، به‌ خصوص براي افرادي كه نمي‌ خواهند احساس لرزش يا عصبي بودن ناشي از مصرف قهوه را تجربه كنند.

ماچا حاوي كافئين به همراه اسيدآمينه ال تيانين (L-theanine) است كه ذهن را بدون ايجاد حالت خواب‌‎ آلودگي آرام مي‌ كند. مطالعات اخير نشان مي‌ دهد كه ال تيانين وقتي با كافئين مصرف مي‌ شود، تاثيراتي مثبت در عملكرد شناخت و خلق‌ و خوي افراد ايجاد مي‎ كند.

چاي-سبز-و-قهوه

چاي سبز

چاي سبز علاوه بر داشتن فوايد زياد براي سلامتي، جايگزين مناسبي براي قهوه نيز محسوب مي‌ شود. چاي سبز با حداقل فرآوري انجام‎ شده بر روي آن، بيشترين مزاياي سلامتي در بين انواع چاي‌ را دارد.

چندين مطالعه نشان داده است افرادي كه چاي سبز مي‌ نوشند، بسيار كمتر از ديگران به سرطان مثانه، سينه، ريه، معده، پانكراس و كولوركتال مبتلا مي‌ شوند.

علاوه بر اين، تحقيقات نشان مي‌ دهد چاي سبز به كاهش ديابت نوع ۲ و بيماري‌ هاي قلبي كمك مي‌ كند.

چاي سبز همچنين عملكرد ذهني و افزايش سوخت و ساز بدن را بهبود مي ‎بخشد. هر چند در مورد ميزان مصرف چاي سبز در روز براي به دست آوردن حداكثر مزاياي سلامتي آن بين محققان اختلاف‌ نظر وجود دارد؛ اما توصيه ها بيشتر، حدود ۳ تا ۵ فنجان در روز است.

البته شرايط مصرف اين نوشيدني ‎ها به خصوص چاي سبز بستگي به سيستم بدن افراد و نداشتن بيماري ‎هاي خاص دارد.

چاي يربا‎ماته

چاي يربا‎ماته (Yerba Mate) يك چاي آمريكاي جنوبي است كه از برگ و شاخه‌ هاي گياه يربا‎ماته‌ ي اين منطقه تهيه مي‌ شود و صد‌ها سال است به عنوان تقويت‌ كننده انرژي مانند قهوه در آن منطقه معروف است. يك فنجان يربا‎ماته تقريباً معادل يك فنجان متوسط قهوه، كافئين دارد.

اين نوشيدني حاوي تئوبرومين است كه در شكلات نيز يافت مي‌ شود و يك ماده محرك طبيعي است. اين ماده به شما انرژي ماندگارتري مي‌ بخشد بدون اينكه احساس لرزش و عصبي بودن ناشي از مصرف قهوه به شما دست بدهد. يرباماته مملو از آنتي‌ اكسيدان‌ هايي است كه به كاهش فشارخون و جلوگيري از بيماري‌ هاي قلبي كمك مي‌ كنند.

كامبوچا

كامبوچا يكي ديگر از جايگزين‌ هاي بالقوه قهوه براي كساني است كه سعي در كاهش مصرف آن دارند.

اين نوشيدني باعث مي‌ شود تا فرد مصرف ‎كننده از مزاياي تركيب ال تيانين با كافئين كه همان تأمين انرژي بيشتر بدون احساس لرزش و عصبي شدن است، بهره ببرد.

البته ميزان كافئين موجود در يك فنجان كامبوچا كمتر از يك فنجان چاي است؛ بنابراين براي افرادي كه مي‌ خواهند كافئين ملايمي دريافت كنند، عالي است.

علاوه بر اين، كامبوچا حاوي باكتري‌ هاي پروبيوتيك است كه به هضم غذا كمك مي‌ كند و همين باعث مي‌ شود موتور مغزتان به كار بيفتد و به خوبي از خواب بيدار شويد!

چاي ريشه قاصدك

شايد عجيب باشد، اما ريشه گياه قاصدك كه معمولاً به عنوان علف هرز در نظر گرفته مي‌ شود، مزه‌ اي شبيه به قهوه دارد و اين باعث مي‌ شود براي كساني كه در پي طعم قهوه هستند، مطلوب باشد.

مي‌ توانيد اين گياه را به راحتي در باغچه‌ ي خانه‌ خود بكاريد يا از عطاري‌ ها ريشه‌ ي آن را تهيه يا اين كه چاي كيسه‌اي آن را استفاده كنيد.

چاي رويبوس

رويبوس يا چاي قرمز نوشيدني عاري از كافئين و از آفريقاي جنوبي سرچشمه گرفته است. برخلاف قهوه و ساير چاي‌ ها، رويبوس آنتي‌ اكسيدان تانن كمي دارد كه با اين كه مفيد است اما مي‌ تواند در جذب آهن مداخله كند.

با وجود مقدار كم تانن، رويبوس مقدار قابل توجهي از آنتي‌ اكسيدان‌ هاي ديگر را تأمين و به محافظت در برابر بيماري‌ هاي قلبي و كاهش خطر ابتلا به سرطان كمك مي‌ كند.

آب-و-ليمو

نوشيدني آب و ليمو

سر حال شدن صبحگاهي چندان هم پيچيده نيست.

آب و ليمو يك راه عالي براي شروع يك روز پرانرژي است. اين نوشيدني بدون كالري و كافئين است و مقداري ويتامين C دارد.

ويتامين C به عنوان يك آنتي‌ اكسيدان در تقويت سيستم ايمني بدن نقش دارد، از پوست‎ تان در برابر آفتاب محافظت مي‌ كند و براي ايجاد كلاژن، پروتئيني كه ساختار اساسي پوست، تاندون‌ ها و رباط‌ هاي را فراهم مي‌ كند، ضروري است.

به اين منظور فقط به يك ليوان آب و آب نصف ليمو (۱ قاشق غذاخوري يا ۱۵ ميلي‎ ليتر) نياز داريد كه حدود ۱۰ ٪ از RDI شما را براي ويتامين C را فراهم مي‌ كند.

اسموتي‌ ‎ها

مواد طبيعي زيادي وجود دارند كه مي‌ توانند به جاي قهوه انرژي شما را تقويت كنند؛ بنابراين منطقي است كه آن‌ها را به صورت تركيبات موجود در اسموتي در ابتداي روز مصرف كنيد تا سرحال و پر انرژي شويد!

اسموتي‌ ها كمك مي‌ كنند تا تعداد واحد‌ هاي ميوه و سبزيجاتي كه بايد در طول روز مصرف شود و اغلب ما از آن غافل هستيم، دريافت كنيم.

اضافه كردن پروتئيني مانند ماست در كنار اسموتي‎ ها نيز به شما در احساس سيري كمك مي‌ كند. اسموتي‌ ها با داشتن كربوهيدرات، فيبر، آنتي‌ اكسيدان و پروتئين يك شروع خوب براي يك روز پرانرژي هستند.

سركه سيب

سركه سيب مي‌ تواند به عنوان يك تقويت‌ كننده انرژي و جايگزين خوبي براي قهوه در صبح‌ ها مصرف شود. اين نوشيدني بدون كافئين است و از سيب تخمير‎شده به دست مي‌ آيد.

سركه سيب داراي تركيبي به نام اسيد استيك است كه نشان مي ‎دهد آثار مفيدي بر حساسيت به انسولين و سطح قند خون دارد البته دقت داشته باشيد با اين كه سركه سيب مي‌ تواند انرژي لازم را به شما بدهد و فوايد زيادي هم دارد؛ اما آن را هميشه با آب مخلوط كرده و ميل كنيد؛ زيرا اسيديته موجود در آن در صورت مصرف مستقيم مي‌ تواند به دندان‌ هاي‎ شما آسيب برساند.

شير-طلايي-هندي

شير طلايي

اگرچه افراد غالباً شب‌ ها شير طلايي مي‌ نوشند اما اين نوشيدني مي‌ تواند جايگزين خوبي براي قهوه‌ ي صبحگاهي باشد تا شما را در طول روز پرانرژي نگه دارد. اين نوشيدني سنتي هندي بدون كافئين است و طبع گرمي دارد و شامل موادي چون زنجبيل، دارچين، زردچوبه و فلفل سياه است.

البته مي‌ توان به اين تركيبات عسل و وانيل را نيز اضافه كرد. ادويه تشكيل ‎دهنده شير طلايي به دليل داشتن ماده شيميايي كوركومين، ماده فعال موجود در زردچوبه، خواص ضدالتهابي بسيار قوي‌ دارد.

مطالعات صورت‎ گرفته نشان مي‌ دهد كه نوشيدن شير طلايي مي‌ تواند سلامت روان، حافظه و تراكم استخوان را بهبود بخشد.

كاكائوي داغ خانگي

در حالي كه ممكن است شما از كاكائوي گرم به عنوان يك نوشيدني شبانه كه كمك ‎تان مي‌ كند تا در آرامش بخوابيد، استفاده كنيد اما به نظر مي‌ رسد كه مي‌ تواند به عنوان يك جايگزين عالي براي قهوه‌ ي صبحانه نيز مفيد باشد.

اضافه كردن پودر كاكائو به شير گرم با كمي شيرين‌ كننده مي‌ تواند يك نوشيدني صبحگاهي براي‎ تان بسازد كه غني از آنتي‌ اكسيدان‌ هاي قوي با خاصيت زياد و عطر و طعم مشابه قهوه باشد و حتي ممكن است باعث شود تا روحيه خوبي داشته باشيد.

كاكائو همچنين حاوي منيزيم است كه مي‌ تواند به آرامش عضلات بدن كمك كند؛ بنابراين اگر به قهوه وابسته باشيد، مزه‎ مزه كردن منظم كاكائوي داغ براي شما بسيار كمك‌ كننده خواهد بود.


[ بازدید : 171 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مجله دلتا است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]