بهشت روی زمین اینجا است!

دوشنبه 25 شهريور 1398
14:19
مجله دلتا

بهشت روي زمين كجا است؟ زياد فكر نكنيد! فقط كوله ‎پشتي خود را برداريد و آماده سفر با مجله‌ ي دلتا شويد.
ورزش كوه

بهشت روي زمين نزديك آسمان است؛ آماده‎ ي سفر هستيد؟ فقط يك كوله پشتي سبك برداريد و با ما همراه شويد.

يكي از ورزش هاي سخت اما جذابي كه اكثر افراد دوست دارند، ورزش صخره ‏‎نوردي و كوهنوردي است كه اگر مهارت آن را كسب كنيد؛ سلامت بدن و عضلات خود را تضمين كرده ايد؛ با خواندن اين مطلب در مجله پيام دلتا فقط يك قدم با آسمان و بهشت فاصله داريد.

ورزش-صخره-نوردي

چرا ورزش صخره نوردي؟

صخره نوردي يا همان سنگ نوردي در اصل توسط كوهنوردان باتجربه انجام شده است و نياز به يادگيري مهارت هاي خاصي دارد. براي آمادگي و انجام دادن اين ورزش بايد در ابتدا خود را با كوهنوردي در ارتفاعات پايين، بولدرينگ، بالا رفتن از صخره هاي مدل سازي شده و كار با طناب هنگام صخره نوردي مشغول كنيد.

چه عضلاتي درگير مي شوند؟

در صخره نوردي عضلات زيادي از بالا تنه يا پايين تنه ي شما درگير مي شوند؛ از عضلات شكم گرفته تا انگشتان، شانه و بازوها براي صخره نوردي خود را درگير مي كنند. صخره نوردي به مرور قدرت عضلاني شما را افزايش مي دهد و انعطاف پذيري و چابكي شما را نيز بيشتر مي كند.

ورزش-صخره-نوردي

مزاياي ورزش صخره نوردي

درمان اختلال كنش پريشي

ديسپركسيا يا اختلال كنش پريشي يك اختلال حركتي است كه فرد را در انجام كارهايي كه نياز به مهارت هاي حركتي دارد، دچار مشكل مي كند. صخره نوردي كمك مي كند تا فرد خود را وادار به انجام برخي حركات كند و كم كم مهارت هاي حركتي خود را بهبود دهد.

صخره نوردي و سلامت روان

شواهد نشان مي دهد كه هر نوع ورزشي مي تواند تاثيرات عالي بر سلامت روان فرد بگذارد. صخره نوردي و حتي كوه نوردي در دل دشت و طبيعت مي تواند سلامت روان شما را تضمين كند و از افسردگي نجات تان بدهد.

مقابله با ترس از ارتفاع

بهترين و كوتاه ترين راه مقابله با ترس ها رو به رو شدن با آن ها است؛ به همين علت است كه صخره نوردي ترس از ارتفاع شما را رفع مي كند.

شما مي توانيد با قرار گرفتن در ارتفاعات بلند و تلاش براي صعود به قله، اين ترس ها را ريشه كن كنيد. اين كار باعث مي شود تا اعتماد به نفس بيشتري داشته باشيد و به توانايي هاي خود ايمان بياوريد.

ورزش-سنگ-نوردي

چگونه مي توان صخره نوردي كرد؟

بيشتر باشگاه هاي صخره نوردي دوره هاي مبتدي را براي افراد تازه كار برگزار مي كنند و به افراد آموزش مي دهند.

فقط كافي است يك جفت كفش مناسب تهيه كنيد و به يك ديوار مخصوص اين كار دسترسي پيدا كنيد. مربيان به شما كمك مي كنند تا مهارت اين ورزش مهيج را ياد بگيريد. حتي شايد بخواهيد در فضاي باز اين ورزش را ياد بگيريد.

به چه تجهيزاتي نياز داريد؟

  • كفش مخصوص
  • طناب
  • كيسه ي گچ
  • وسايل فني ديگر

به خاطر داشته باشيد كه اگر ورزشكار مبتدي هستيد، حتما بايد آموزش هاي لازم را براي انجام اين ورزش ياد بگيريد تا عضلات شما آسيب نبينند.

ورزش-كوهنوردي

كوهنوردي كنيد

كوهنوردي هم يكي ديگر از ورزش‌هاي صعودي و آسماني است.

كوهنوردي مي‌تواند به صورت راهپيمايي، كوه روي، كوهپيمايي و صعود به قله هاي مختلف يا همان صخره‌نوردي انجام گيرد.

امروزه، ورزش كوهنوردي به عنوان يك ورزش رسمي مورد توجه جوانان است اما هنگام كوهنوردي هميشه خطر در كمين است؛ پس مراقب باشيد.

توصيه هاي كوهنوردي

اين ورزش مفرح گاهي اوقات مخصوصا در برف و يخ بندان مي تواند دردسر ساز باشد يا حتي شما را ارتفاع زده كند؛ پس اگر قصد كوهنوردي و رفتن به دل طبيعت را داريد، اين توصيه ها را جدي بگيريد.

  • به خاطر داشته باشيد كوهنوردي با پياده روي و تپه نوردي تفاوت دارد و صرفا يك تفريح نيست بلكه يك ورزش كاملا جدي و تكنيكي ولي توام با تفريح است.
  • وسايل، تجهيزات و لباس هاي مناسب و استاندارد براي كوهنوردي تهيه كنيد و كاربرد صحيح و فني آن ها را ياد بگيريد.
  • هيچ گاه به تنهايي اقدام به انجام اين ورزش نكنيد و هميشه به طور گروهي كوهنوردي كنيد. كمتر كسي است كه در زمان كوهنوردي به نحوي احتياج به كمك پيدا نكند.
  • اصول كوهنوردي را از پايه فرا بگيريد و هميشه با راهنمايي يك مربي يا كوهنورد باتجربه اقدام كنيد.
  • براي صعود مؤثر به كوه‌ ها نياز به ابزار هاي متفاوتي است. البته در هر صعود بسته به نوع آن، ارتفاع قله، منطقه مورد نظر، زمان و فصل اجراي برنامه، ممكن است ابزار و تجهيزات كوهنوردي تغيير كند.

ورزش-كوهنوردي

مزاياي كوهنوردي

كوهنوردي چه به عنوان يك ورزش منظم يا يك تفريح هفتگي، به سلامت بدن شما كمك زيادي مي كند:

باز شدن مويرگ هاي بدن

مويرگ هاي بدن در شرايط عادي و در موقع استراحت به مقدار 15% ظرفيت خودشان باز و فعال هستند ولي در حين كوهنوردي مويرگ ها 95% فعال مي شوند؛ چون اكسيژن و غذاي مورد نياز بدن از طريق مويرگ ها به نقاط مختلف مي رسد.

بنابراين، با باز شدن و فعال تر شدن مويرگ ها، مواد غذايي و اكسيژن با سرعت بيشتر و كيفيت سودمند تر به مغز، عضلات و اعضاي داخلي بدن مي رسند.

جلوگيري از ديابت

هنگام كوهنوردي، متابوليسم ( سوخت و ساز ) مواد شناور در خون مانند قند، كلسترول، پروتئين ها و اسيد اوريك به بهترين وجه انجام شده؛ در نتيجه سوخت و ساز كامل خون از ابتلا به بيماري قند نيز جلوگيري مي كند.

لاغري و كاهش وزن

در موقع فعاليت ورزشي و به خصوص در هنگام كوهنوردي، كالري مورد نياز بدن به 3 برابر افزايش پيدا مي كند.

بنابراين، بدن براي تامين كالري مورد نياز خود به اجبار چربي هاي ذخيره شده را مي سوزاند و به مصرف مي رساند. از طرفي در موقع فعاليت ورزشي، انسان به شدت عرق مي كند و مقداري از چربي هاي زير پوست در اثر تعريق شسته و دفع مي شوند.

خون رساني به عضلات

هنگام كوهنوردي مقدار خون موجود در عضلات بدن 20 برابر افزايش مي يابد و پر خون شدن عضلات باعث مي شود كه غذاي بيشتري به آن ها برسد و عضلات قوي تر شوند.


[ بازدید : 176 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مجله دلتا است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]